Jak to działa?

WITAJ W NASZYM WIRTUALNYM ŚWIECIE

 

icon_1

LIDAR do pomiaru wykorzystuje wiązki laserowe, które pozyskując miliony punktów na sekundę, przekształcają świat rzeczywisty w wirtualne środowisko 3D. Obecnie wyróżnia się następujące typy skanerów: od lotniczych – ALS (Airborne Laser Scanning), naziemnych – TLS (Terrestial Laser Scanning), po mobilne – MLS (MobileAirborne Laser Scanning) i ręczne – HLS (Handheld Laser Scanner). Kluczowym elementem każdego pomiaru jest dobór odpowiedniego skanera, gdyż jeden nie zastąpi drugiego. Jednakże bez względu na wybór, zasada działania jest zawsze taka sama: dla każdego punktu w przestrzeni, w którą uderzy wiązka laserowa, rejestrowany jest punkt o współrzędnych XYZ. Działanie skanera sprowadza się do pomiaru kąta oraz odległości pomiędzy urządzeniem, a mierzonym obiektem. Jednocześnie skaner rejestruje parametr intensywności oraz odbicie lasera od mierzonej powierzchni. Obecnie większość skanerów posiada dodatkowo wbudowane kamery, co zapewnia każdemu punktowi kolor i wartość RGB, a to z kolei pozwala finalnie na „pokolorowanie chmury punktów„.

 

 

ZBIERANIE DANYCH


W typowym projekcie, aby zapewnić kompletny zestaw danych, mierzony obiekt musi być pozyskany z różnych stanowisk. Przy dużych obiektach, takich jak budynki, zazwyczaj skanujemy z gęstością 3mm na 10m. W praktyce oznacza to 3 milimetrowy odstęp pomiędzy każdym mierzonym punktem przy odległości 10m od skanera. Przy zwiększaniu odległości stanowiska od obiektu ta gęstość się zmniejsza, t.j. przy 20m uzyskamy już 6mm gęstości punktów. Jest to kluczowy parametr, który ustala się przed rozpoczęciem każdego pomiaru.

icon_2

 

 

ŁĄCZENIE SKANÓW


W celu połączenia wszystkich skanów musi zostać utworzona sieć ich powiązań. Odbywa się to zazwyczaj poprzez wychwycenie takich samych punktów na obiekcie, użycia specjalnych sygnałów w polu widzenia, bądź na zasadzie wpasowania chmury w chmurę, przy wystarczającej ilości pokrycia się skanów.

 

 

icon_3

 

 

TWORZENIE OBIEKTU 3D


Po zgraniu danych na komputer można przystąpić do różnorodnych opracowań opartych na chmurze punktów. Podstawowym zagadnieniem jest tworzenie przestrzennych brył obiektów. Na początku należy „oczyścić” model z błędnych punktów, czy zakłóceń oraz sprawdzić ogólną dokładność i zgodność z założoną tolerancją.

Za pomocą odpowiednich transferów, konwertujemy chmurę punktów do wirtualnego środowiska docelowego programu, gdzie za pomocą odpowiednich narzędzi możemy utworzyć interesujący nas model obiektu.

Na tym etapie ponownie sprawdza się jakość pozyskanych danych, oczyszczonych już z niepotrzebnych punktów i przygotowuje się zamówiony przez klienta wyjściowy format danych. Jeśli chodzi Ci po głowie jakiś interesujący projekt, skontaktuj się z nami.

 

icon_4

 

 

PRODUKTY WYNIKOWE


Produktem wynikowym skanowania jest jednolita chmura punktów dla całego obiektu, z której w późniejszym etapie tworzymy:

  • przekroje, rzuty;
  • plany, ortoplany;
  • różnicowe mapy deformacji;
  • modele krawędziowe i teksturowe;
  • wirtualne spacery;
  • miasta 3D.

 

icon_5

Odwiedź nasz profil na Google+

Dodaj nas do ulubionych i bądź zawsze na bieżąco

Go to top